DALPAYRAT Pierre-Adrien (1844-1910)

Showing all 15 results

PIERRE-ADRIEN DALPAYRAT – “PANTHER”, CIRCA 1904-1906

“PANTHER”, CIRCA 1904-1906
Grès enameled in tones of brown, red and blue green
Impressed signature: Les Grands Feux de Dalpayrat

14 cm. high
30.5 long
15.5 cm. large

Bibliography
Horst Makus & al., Adrien Dalpayrat – Céramique française de l’Art Nouveau, Arnoldsche, 1998, catalog n. 115

PIERRE-ADRIEN DALPAYRAT – ALPHONSE VOISIN-DELACROIX – VASE, CIRCA 1900

VASE, CIRCA 1900
Grès enameled in shade of bronze with sang-de-boeuf glaze
Numbered 258
27.8 cm. high

Our vase is similar to the gourd kept at the Museum of Fine Arts and Archeology in Besançon, illustrated in the exhibition catalogue Alphonse Voisin-Delacroix ou quand un sculpteur rencontre un céramiste, 24 April – 5 July 1993, n. 31, p. 63

PIERRE-ADRIEN DALPAYRAT – ALPHONSE VOISIN-DELACROIX – BUST OF A YOUNG WOMAN IN NUN’S COSTUME, 1893

BUST OF A YOUNG WOMAN IN A NUN’S COSTUME, 1893
Grès with red and green glaze
Signed
43 cm. high

This bust would be a posthumous portrait of Eugénie Delacroix, a young cousin of the artist who died prematurely in 1884. The sculptor reportedly used the young woman’s death mask to make the shape of her face.
There are three reduced model (of the plaster model) in enamelled grès, one is at the Musée d’Orsay, signed Voisin-Delacroix

Exhibition
Salon de la Société nationale des Beaux-Arts, Paris, 1893, n°410 (Now at the musée d’Orsay, inventory number DO 1986-83)
Adrien Dalpayrat (1844-1910) – Céramiste de l’Art Nouveau, 1998
Fondation Neumann, Gingins, Switzeland
Kreismuseum Zons, Germany
Musée de l’Ile de France, Sceaux, France
Museum voor Sierkunst & Vormgeving, Gent, Belgium

Bibliography
Horst Makus & al.n, Adrien Dalpayrat – Céramiste de l’Art Nouveau, Arnoldsche, 1998, ill. n°123, p. 162

Provenance
Private collection

PIERRE-ADRIEN DALPAYRAT – VIDE-POCHE, CIRCA 1900

VIDE-POCHE, CIRCA 1900
Red, blue, green enameled grès
Signed VD

Bibliography
“Je dois mentionner aussi, dans le domaine du grès, les pièces flambées du malheureux Voisin-Delacroix, mort depuis peu, en collaboration avec M. Adrien Dalpayrat. On ne peut reprocher à cette production que certaines bizarreries de modelage, des amalgames de formes animales ou de formes humaines, et de masses plus ou moins confuses pétries au hasard. On ne me fera point admirer tels petits vases embasés en ergots de coq, ou tels objets indéterminés tenus par une main de femme. Ne m’objectez pas que l’étude de la matière prime ici le sujet plastique. La recherche du potier en face de son four ne s’accomode d’aucun manque de goût. Je formule, d’ailleurs, cette réserve d’autant plus nettement que plusieurs morceaux de Voisin-Delacroix et de M. Dalpayrat sont d’une grande valeur”
L. de Fourcaud, Les Arts Décoratifs aux Salons, Revue des Arts Décoratifs, 1893-1894, p. 7

Provenance
Private collection, Switzerland

PIERRE-ADRIEN DALPAYRAT – IMPORTANT PITCHER, CIRCA 1900

IMPORTANT PITCHER, CIRCA 1900
Glazed grès
Signed underneath
26 cm. high

Exhibition
Exposition Universelle, Paris, 1900
Adrien Dalpayrat (1844-1910) – Céramiste de l’Art Nouveau, 1998
Fondation Neumann, Gingins, Switzerland
Kreismuseum Zons, Germany
Musée de l’Ile de France, Sceaux, France
Museum voor Sierkunst & Vormgeving, Gent, Belgium

Bibliography
Der Modern Stil, Julius Hoffmann jr, A. Guérinet, Librairie d’Art Décoratif, Paris, vol. 3, 1901, pl. 25,
in the sideboard by Eugène Gaillard at the 1900 Exposition Universelle
Horst Makus & al., Adrien Dalpayrat – Céramiste de l’Art Nouveau, Arnoldsche, 1998, ill. p. 132, n. 67
Frédéric Descouturelle, Olivier Pons, La céramique et la lave émaillée d’Hector Guimard, Edition du Cercle Guimard, p. 16

Provenance
Private collection, Switzerland

PIERRE-ADRIEN DALPAYRAT – ALPHONSE VOISIN-DELACROIX – VASE IN A SHAPE OF A FRUIT, ALSO KNOWN AS “COEUR DEVORE PAR UN ANIMAL”, 1892-1893

VASE IN A SHAPE OF A FRUIT, ALSO KNOWN AS “COEUR DEVORE PAR UN ANIMAL”, 1892-1893
Grès with a sang-de-boeuf and green glaze
Signed
23 cm. high

Exhibition
Adrien Dalpayrat / Céramique française de l’Art Nouveau, Arnoldsche Art Publishers, 1998,
similar model ill. p. 139 n. 79

Bibliography
Henri-Pierre Fourest & al., L’art de la Poterie en France de Rodin à Dufy, Sèvres, Musée national
de la céramique, 1971, ill. n. 83
Hakenjos, Berndt & Ekkart Klinge, Europäische des Jugendstils, Düsseldorf, Hetjens museum,
1974, p. 29, n. 29
Lynne Thornton & Antoine Alain Glück, L’Art en marge des Grands Mouvements, Salons et Visionnaires de 1880 à 1930,
Paris, Etude Pillias, 1974, p. 66, n. 116
Arielle Guillaume & al., Alphonse Voisin-Delacroix, Besançon, Musée des Beaux-Arts et d’
Archéologie de Besançon, 1993, p. 801, n. 58

PIERRE-ADRIEN DALPAYRAT – ALPHONSE VOISIN-DELACROIX – COLOCYNTH, CIRCA 1900

COLOCYNTH, CIRCA 1900
Grès with yellow glaze, with blue and brown dripping
Impressed with the Voisin-Delacroix seal
11.5 cm. high

Bibliography
Arielle Guillaume Voisin-Delacroix – ou quand un sculpteur rencontre un céramiste, 1993,
similar model ill. p. 69, n. 43
Horst Makus Adrien Dalpayrat – Céramiste de l’Art Nouveau, Arnoldsche, 1998,
similar model ill. p. 114, n. 31

PIERRE-ADRIEN DALPAYRAT – “LEDA AND THE SWAN”, CIRCA 1900

“LEDA AND THE SWAN”, CIRCA 1900
Polychrome enameled stoneware
Signed
23 cm. high
26 cm. long

Exhibition
Sammlung Maria und Hans-Jörgen Heuser, Hamburg
Kunstgewerbemuseums, Köln, 10/4 – 28/7 1974
Kestner-Museum, Hannover, 22/8 – 3/11 1974
Hessischen Landesmuseum, Darmstadt,12/12/74 –
2/2/75 n. 100

Bibliography
Prestel-Verlag München, 1974 Französische Keramik zwischen 1850 und 1910, ill. p. 161, n. 100
The Paris Salons, p. 101