PROUVE Victor (1858-1942)

Showing all 4 results

VICTOR PROUVE – JOSEPH and PIERRE MOUGIN – “AUX ROSES” VASE, CIRCA 1900

“AUX ROSES” VASE, CIRCA 1900
Beige earthenware, the three sided vessel decorated with a woman holding a rose, the rim adorned with roses in full relief
Signed Mougin frères céram., numbered 1355 and signed V Prouvé
(the letters V and P intertwined)

53.2 cm. high

A similar vase without Prouvé’s decoration is at the Musée de l’Ecole de Nancy, gift of J.-B. Corbin
to the town of Nancy in 1935. No other example of our vase is known to exist

Exhibition
Victor Prouvé 1858-1943, Musée de l’Ecole de Nancy, 17 May-21 September 2008,
ill. p. 204, n. 143 in the exhibition catalogue
Victor Prouvé, le Maître de l’art Nouveau à Issy, Musée Français de la carte à jouer, Issy-les-Moulineaux, 11 May-14 August 2022

Bibliography
Jacques G. Peiffer, Les frères Mougin, sorciers du grand feu-grès et porcelaine 1898-1950, éditions Faton, ill. p. 159
Paul Arthur, French Art Nouveau Ceramics: An Illustrated Dictionary, Norma éditions, 2015, our example ill. p. 309

EMILE GALLE – VICTOR PROUVE – “LES CISELEURS DE LA MER”, 1900

“LES CISELEURS DE LA MER”, 1900
Pitcher of flattened form with wheel-carved aquatic decoration
Engraved signature

25.5 cm. high; 10.5 cm. wide; 3 cm. thick

One of four known to exist

Exhibition
Exposition Universelle, Paris, 1900
Exposition de l’Ecole de Nancy, Paris, Pavillon de Marsan, 1903
Salon de la Nationale des Beaux-Arts, Paris, 1904
Roger Marx, un critique aux côtés de Gallé, Monet, Rodin, Gauguin…, musée des Beaux-Arts, musée de l’Ecole de Nancy, Nancy, 6th May – 28th August 2006, n. 162 in the exhibition the catalogue, ill. p. 220
Victor Prouvé, le Maître de l’art Nouveau à Issy, Musée Français de la carte à jouer, Issy-les-Moulineaux, 11 May-14 August 2022

Bibliography
A. Duncan & G. de Bartha, Glass by Gallé, 1984, Thames & Hudson Limited, London, ill. page 58
Wood One Museum of Art, 2005, catalogue n. 63, ill. p. 64 (neck cut down)
The Paris Salons, vol. IV, ill. page 224

Provenance
Identical pitcher at the Musée de l’Ecole de Nancy and at the Danish Museum of Art & Design in Copenhagen
Similar model at the Roger Marx Sales, Paris, 13th may 1914, Galerie Manzi-Joyant, “Les Algues” n. 97 in the catalogue, ill. p. 17
The drawing of this piece with annotations by hand by Gallé is illustrated page 187 of the catalogue of the “Emile Gallé” exhibition presented in six Japanese museums in 2000-2001

EMILE GALLE – VICTOR PROUVE – FOOTED BALUSTER VASE D’ACCUEIL “PITIE” OR “CHARITE”, CIRCA 1899-1900

FOOTED BALUSTER VASE D'ACCUEIL “PITIE” OR “CHARITE”, CIRCA 1899-1900
Flaring waisted rim, nocturnal and symbolic subject depicting a woman supporting an old man wrapped in a blanket, the background designed as a landscape with bats in flight
Wheel engraved signature

27.8 cm. high

This is a unique piece executed for the 1900 Exposition Universelle (See: Victor Prouvé 1858-1943, éditions Gallimard, 2008, p. 196) and the letter herebelow which Gallé addressed to Prouvé giving him instructions regarding the subject of the vase. He quotes Matthew 25:31-46
I was naked and you clothed me
I was a stranger and you welcomed me

Exhibition
Victor Prouvé 1858-1943, Musée de l’Ecole de Nancy, 17 May-21 September 2008, ill. p. 205, n. 144 in the exhibition catalogue
Victor Prouvé, le Maître de l'art Nouveau à Issy, Musée Français de la carte à jouer, Issy-les-Moulineaux, 11 May-14 August 2022

Bibliography
Extracts from a letter by Emile Gallé to Victor Prouvé dated the 25th of January 1899
“… Thème décoratif. – Cette pièce devra faire partie d’une série rêvée par moi de Fruits spirituels, les uns bons et les autres mauvais. Celle-ci sera la pomme de sapin, vaguement rappelée par la forme du vase avec la large figuration neigeuse sur son épaulement de bronze, formant ainsi cadre au sujet inspiré de ce thème :
Car j’ai eu froid et vous m’avez réchauffé
J’étais étranger et vous m’avez recueilli
… Il s’agit donc de figurer un miséreux, demi nu, auquel des hôtes, eux-mêmes peu fortunés, offrent leur coeur et leur foyer ; Puvis, si je me souviens, avait prêté à ses hospitaliers homme et femme un grand âge, ce qui était touchant et faisait un rappel de Philémon et Baucis.
Afin de ne pas trop compliquer (car nous avons bien d’autres thèmes à dire, en un an !) un seul hospitalisé pourrait suffire, avec un pauvre accroupi frileux devant le feu, et des invités plus modestes et non moins intéressants, des oiseaux sur une place sans neige, un chien perdu qui dévore timidement à l’écart…
… P.S. – Bien entendu, je compte enlever le noir du col et n’en laisser que peu (vol de corneilles scématisées, ou écailles de sapin). Je laisserai la bague noire…” (La Revue des arts décoratifs, 1901, p. 312).
Victor Prouvé, le Maître de l'art Nouveau à Issy, Musée Français de la carte à jouer, Issy-les-Moulineaux, 11 May-14 August 2022, ill. p. 12
Le Journal des Arts, n. 592, 24 June-7 July 2022, p. 21

Provenance
Acquired in 1999 from a private collection, France

VICTOR PROUVE – “PORTRAIT DE MLLE PAUL”, 1891

“PORTRAIT DE MLLE PAUL”, 1891
Pastel on wood panel
Signed and dated 1891
The frame in “bois de Sainte-Lucie” (prunus mahaleb)
With the frame: 193 x 135 cm.

Exhibition
Société Nationale des Beaux-Arts, 1892, n. 1331

Bibliography
Chantal Humbert, Les Arts Décoratifs en Lorraine de la fin du XVIIème siècle à l’ère industrielle,
les éditions de l’amateur
, ill. p. 136