PIERRE-FELIX FIX-MASSEAU – SIOT-DECAUVILLE – “LE SECRET”, CIRCA 1900

“LE SECRET”, CIRCA 1900
Bronze with a brown patina
Signed, with foundry mark and numbered S291
The base in wood bearing the inscription Les artistes du théātre Michel / à leur ami et régisseur / Charles Maudru / 1893-1907
62.2 cm. high

Bibliography
L’Art Décoratif, March 1900, ill. p. 230
“L’année suivante (1894), il s’essaye à une oeuvre de dimension importante : La Maquette du Monument de Joséphin Soulary et à trois statuettes : sculpture monumentale et sculpture intime. Jamais du reste Fix-Masseau ne se dépassera lui-même dans sa compréhension si délicate de la statuette telle qu’elle nous apparaīt en des oeuvres comme l’Eve des Rèves, Le Secret et la Folle du Sonnet, cette dernière vivante et vibrante, les cheveux au vent, emportée par l’ardeur de sa course. Le Secret au contraire montre une sorte de mysticisme que nous retrouverons souvent chez lui. Notons en même temps, en admirant l’allongement de ce corps de femme en partie dissimulé par la draperie, que M. Fix-Masseau interprète largement la nature, mais ne la déforme jamais”.
Maurice Rheims, The Flowering of Art Nouveau, Harry N. Abrams, Inc. Publishers, N.Y., n.d. ill. p. 203, n. 251
Renate Ulmer, Art Nouveau Symbolismus und Jugendstil in Frankreich, Arnoldsche, 1999, ill. p. 76, n. 66

BERNARD HOETGER – LA MAISON MODERNE – “DER STURM” (“LA TEMPETE”), 1901

“DER STURM” (“LA TEMPETE”), 1901
Patinated bronze
Signed
31 cm. high

A similar example is at the Musée d’Orsay, Paris, inv. RF 4189

Exhibition
Loïe Fuller: Danseuse de l’Art Nouveau, Nancy, Musée des Beaux-Arts, 17 May-19 August 2002, ill. p. 121, n. 37 in the exhibition catalogue

Bibliography
Documents sur l’Art Industriel au XXème siècle, édition de La Maison Moderne, Paris, ill. p. 5 under the n. 3422-1
Bernhardt Hoetger Skulptur Malerei Design Arcitektur, Bremen 1998, Verlag H. M. Hauschild GmnH, Bremen, ill. p. 38, p. 39 and p. 318, n. 209

LOUIS-AUGUSTE THEODORE-RIVIERE – “LA POMME D’OR”, CIRCA 1900

“LA POMME D’OR”, CIRCA 1900
Original sculpture of a figure representing Eve, carved in ivory, set in a sculpted mahogany tree, a snake applied in enameled silver
Signed on the wooden base
37.5 cm. high

To the best of our knowledge, three works by Théodore-Rivière incorporated enamel by René Lalique among which “La brodeuse arabe” or “La brodeuse tunisienne” from 1897, and a Cambodian dancer. Therefore, it is very likely that our piece was enameled by Lalique as well.

Bibliography
Colette Dumas, Théodore Rivière, sa vie, son œuvre, 1998, ill. page 89, n. 102

Provenance
Private collection of Louis-Auguste Théodore-Rivière
Théodore-Rivière sale, Hôtel Drouot, room 10, 1st December 1909, lot 36

The Musée d’Orsay keeps in its archives the sales record established by Jean (Théodore) Rivière. It comprises 45 lots originating directly from the studio of the artist, among which bronze sculptures in large part, without any of them being cast, thus unique; two or three marbles, two terracottas and two ivory sculptures, one of them being “La Pomme d’Or”. A few works were bought in, and the total of the sale reached 15.251 francs. Two lots reached the highest bid of 1.500 francs, lot 32: “Néron”; turquin blue marble, unique artwork, 36 cm. high; and lot 36: “La Pomme d’Or”, described as “statuette ivoire, serpent argenté émaillé, sur bois des îles socle marbre, hauteur moyenne 40 cent”.

ALEXANDRE VIBERT – “THEODORA”, CIRCA 1900

“THEODORA”, CIRCA 1900
Symbolist sculpture in silver and gilt patinated bronze representing a woman standing up, draped, wearing a tiara embedded with a red stone, holding a book in onyx, placed on a square base with four columns in lapis and enameled panels on metal decorated with mythological figures, her necklace and her shoe encrusted with colored stones
The base bearing the inscription Prix Lagrange 1906
Signed
82 cm. high

Bibliography
Alastair Duncan, Art Nouveau Sculpture, illustrated

JEAN-LEON GEROME – SIOT-DECAUVILLE – “LA FEMME AU VOILE”, CIRCA 1900

“LA FEMME AU VOILE”, CIRCA 1900
Bronze with green and dark patina, and marble
Signed and bearing the Siot-Decauville foundry mark
66 cm. high

Bibliography
Gerald M. Akerman, La vie et l’œuvre de J. L. Gérôme, catalogue raisonné, A.C.R. Edition, p. 331, n° S 65
Catalogue de l’exposition de la galerie Tanagra J.-L. Gérôme, sculpteur et peintre de l’art officiel, Paris, 25 avril au 15 mai 1974, n° 14

RUPERT CARABIN – “FEMME AU CHAT”, 1897-1898

“FEMME AU CHAT”, 1897-1898
Patinated gilt bronze
Signed
49 cm. high

Exhibition
Société nationale des Beaux-Arts, Paris 1898
Musée Galliéra, Paris 1934-1935
L’oeuvre de Rupert Carabin, Galerie du Luxembourg, 1974, n. 86 in the exhibition catalogue François-Rupert Carabin, Musée d’Art Moderne de Strasbourg and Musée d’Orsay, 1993, ill. p. 87, n. 66 in the exhibition catalogue

Bibliography
Catalogue de la Société nationale des Beaux-Arts, 1898
G. Geffroy: La vie artistique, 1898, p. 354
Catalogue de l’exposition Carabin au musée Galliéra, 1934-1935
L’oeuvre de Rupert Carabin, Galerie du Luxembourg, 1974, ill. p. 178

GEORGES TONNELIER – “DANSEUSE NUE AUX CYMBALES”, CIRCA 1900

“DANSEUSE NUE AUX CYMBALES”, CIRCA 1900
Satin finish rock crystal; the base in fluorspar
Signed
23 cm. high; 31.5 cm. high including the base
A very fine stone carver, Georges Tonnelier worked mainly with the jeweller Falize. His works are only found
in museums and major institutions. The Walter Arts Museum in Baltimore,
Maryland has four rock crystal statuettes and one other is at the Chrysler Museum of Art in Norfolk, Virginia.

PHILIPPE WOLFERS – PITCHER, CIRCA 1900

PITCHER, CIRCA 1900
Gilt bronze decorated with a swan and water lilies
41.7 cm. high
Signed

Exhibition
Exposition Universelle, Brussels, 1897
Charleroi Exhibition, 1898

Bibliography
“Un service à toilette en vermeil et en cristal, d’une étonnante richesse, doit aussi être mentionné. Le thême du décor, c’est l’aurore, le réveil de la nature. Sur la pièce principale, c’est-à-dire le broc, est représenté en demi-relief un cygne qui s’ébat dans un étang, que le soleil éclaire de ses feux et à la surface duquel s’étalent des feuilles de nénuphars. Enveloppant le contour du broc de ses deux ailes à moitié ouvertes, comme pour faire sa toilette, le cygne tord son long col dans un geste nonchalant, et son bec s’allonge jusqu’à l’orifice du récipient pour en aspirer l’eau. L’idée est originale, charmante ; il s’en faut de peu que l’œuvre ne soit parfaite”. Victor Champier, L’Exposition Universelle de Bruxelles, La Revue des Arts Décoratifs, 1897, p. 390. Illustration of the pitcher p. 361
The Studio, November 1898, ill. p.136 (charleroi exhibition).

LOUIS DEJEAN – “MELANCOLIE”

“MELANCOLIE”
Bronze with a brown patina
Signed and bearing the foudry mark I H F Paris

Exhibition
SNBA, 1901 (plaster)

Bibliography
L’Art Décoratif, December 1901, p. 111, model in plaster ill. “…C’est la Mélancolie, avec la vérité de la pose de tout le corps, d’un bras abandonné sur les genoux, du visage penché sur l’autre bras reployé et soutenu par le dossier du siège”

LOUIS-AUGUSTE THÉODORE-RIVIÈRE – THIEBAUT FRERES, FUMIERE ET GAVIGNOT – “DEUX DANSEUSES”, CIRCA 1905

“DEUX DANSEUSES”, CIRCA 1905
Bronze; representing two naked dancers, one holding a tambourine, the other a laurel wreath
Signed and marked Fumière et Gavinot Thiébaut fondeurs
19 cm. high

A similar example is to be found at the musée des Beaux-Arts de Reims, gift of Mr Henry Vasnier, 1907

Exhibition
1905, Galerie Chaine et Simonson, vitrine XI

Bibliography
Louis Delteil, Théodore Rivière, Revue des Arts décoratifs, 1899, ill. p. 308
Albert Thomas, Théodore Rivière, l'Art décoratif, n. 40, January 1902, ill. p. 133
Louis Vauxelles, Gil Blas, 17 November 1907

Il s'agit de deux personnages détachés du groupe “Mathô vaincu, Défilé de la Hâche ou Retour de Mathô à Carthage ou L'Eléphant d'Hamilcar” dont la maquette en plâtre de 1893, aujourd'hui détruite, figura au Salon des Artistes Français de 1894, n°3536, et pour laquelle l'artiste obtint une médaille de 3ème classe. La place de cette sculpture dans le groupe se situe à droite de la patte arrière droite de l'éléphant.
Une autre maquette en plâtre teinté, terre cuite, fil de fer et bois provenant de l'atelier du sculpteur dispersé à Lyon en 1972 a été reconstituée en 1930 par la fille de l'artiste et se trouve aujourd'hui au Victoria and Albert Museum de Londres

FERDINAND FRICK – GOLDSCHEIDER – “FROID”, 1904

“FROID”, 1904
Bronze with brown patina
Signed, titled and dated 1904
24 cm. high

Exhibition
Société Nationale des Beaux-Arts, 1905, n. 1769

Bibliography
Société Nationale des Beaux-Arts, 1905, Catalogue illustré, ill p. 190 (wrongly attributed to P. de Frick, the painter)

JEANNE JOZON – “LA DANSE” (LOIE FULLER), CIRCA 1903

“LA DANSE” (LOIE FULLER), CIRCA 1903
Monumental bronze vase, the veiled dancer in gilt bronze, the vase in greenish brown patina
Signed, numbered and bears the foundry mark
71 cm. high

Exhibition
L’Art Décoratif aux Expositions des Beaux-Arts, 1903, pl. 113, La Danse in earthenware by Pillivuyt and bronze edited Verlet

JAMES VIBERT – CANDLESTICK, CIRCA 1902

CANDLESTICK, CIRCA 1902
Bronze
Signed and with foundry mark
44 cm. high

Exhibition
Société des Artistes Français, Paris, 1902

Bibliography
L’Art Décoratif aux Expositions des Beaux-Arts, 1902, 1st volume, ill. pl. 36 to 38

LOUIS DEJEAN – ADRIEN-AURELIEN HEBRARD – “LA DAME AU GRAND MANTEAU”

“LA DAME AU GRAND MANTEAU”
Bronze with a dark brown patina, cast after 1905
Signed, marked (M), and with foundry mark;
bearing an exhibition label at the Musée des
Arts Décoratifs, Paris,
marked 1933 and M. Hébrard; an inventory label marked 2487; and another label marked Douane Centrale / Paris
37.5 cm. high

Another example commissioned by the French State in 1904 for the Musée du Luxembourg belongs to the Musée d’Orsay, Paris, inv. LUX 214

Exhibition
Salon National des Beaux-Arts, Paris, 1904, 1899 for an example in terracotta
Exposition de la statuette, Musée Galliéra, Paris, 1914, n. 152 of the exhibition catalogue
Roger Marx, un critique aux côtés de Gallé, Monet, Rodin, Gauguin…, Nancy, Musée des Beaux-Arts
Musée de l’Ecole de Nancy, 6 May – 28 August 2006, ill. p. 237, n. 176 in the exhibition catalogue

Bibliography
L’Art Décoratif, June 1904, an example in plaster ill. p. 230

FRANCOIS-RUPERT CARABIN – “DANSE BRETONNE”, 1901-1902

Bronze with a dark brown patina
Wooden base
Signed R. Carabin
19 x 32 cm.

A copy of the 1901-1902 model, dated 1910, can be found in the Musée d'Art Moderne in Strasbourg (Inv. 55.974.0.1001),
bequeathed by Auguste Dutreux, 1955
The original model of this group, in red wax, is in the Museum of Modern Art of Strasbourg
(1933, gift of Mrs. C. Merklen-Carabin)

First of the series of six works on the theme of Brittany, executed between 1901 and 1904

Exhibition
Société Nationale des Beaux-Arts, Paris 1902
Société des Amis des Arts de Nantes, cat. n. 539, Nantes, 1905
Rupert Carabin, Musée Galliera, Paris, Novembre 1934 – March 1935, cat. n. 54 or 59
L'Oeuvre de Rupert Carabin, 1863-1932, Galerie du Luxembourg, Paris, cat. n. 98

Bibliography
Paul Vitry, La petite sculpture aux Salons, Art et Décoration, 1902, T. XII, p. 46, ill. p. 40
K. E. Schmidt, François Rupert Carabin, Zeitschrift für bildende Kunst, T. XV, 1904, ill. p. 64
K. E. Schmidt, Französische Skulptur und Architektur des 19. Jahrhunderts, Leizig, 1904, p. 71, ill. p. 66
La Décoration Moderne, 13ème année, 1905-1906, ill. pl. 82
Gustave Coquiot, Les figurines de Carabin, L'Art Décoratif, T. XVII, January 1907, ill. p. 25

LOUIS-AUGUSTE THEODORE-RIVIERE – “ADAM ET EVE”, OR “L’ETREINTE”, OR “PARADIS PERDU”, CIRCA 1900

“ADAM ET EVE”, OR “L’ETREINTE”, OR “PARADIS PERDU”, CIRCA 1900
Bronze with a green patina representing a naked couple, embracing; lost wax cast
Signed
33 cm. high

Another example in bronze: Gift of Mrs Alma de Bretteville Spreckels to the Museum of the Legion of Honor,
San Francisco, inv.: 1937-8-6, 1948, now at the Maryhill Museum, Washington, USA, inv.: 14-19
Another example in ivory: acquisition of the city of Paris for the Musée Galliéra collection, 1906, now at the Petit Palais,
Paris, inv. : O.GAL.129

Exhibition
Musée Galliéra, 1903, Art de l’Ivoire
Salon de la Société des Artistes français, 1905, section des Arts Décoratifs, n° 5017
Palais Galliéra, 1914 Exposition de la statuette et du meuble qui l’accompagne, n. 379
Inaugural Exposition of French Art in the California Palace of the Legion of Honor, Lincoln Park,
San Francisco, California, 1924-1925, example in bronze, n. 197

Bibliography
Maurice Rheims, The flowering of Art Nouveau“, Harry N. Abrams Inc., New York, n.d., example in ivory ill. p. 203, n° 250
L’Estampille, mars 1983, n° 155c, p. 63. “Adam et Eve enlacés, le visage de l’homme enfoui dans le creux de l’épaule de sa
compagne qui, angoissée, regarde le ciel…”

LOUIS-ERNEST BARRIAS – SUSSE FRERES – “LA NATURE SE DÉVOILANT DEVANT LA SCIENCE”, CIRCA 1900

“LA NATURE SE DÉVOILANT DEVANT LA SCIENCE”, CIRCA 1900
Gilt bronze and marble sculpture with
polychrome highlights; the scarab in sodalite; the base in green marble
Signed E. Barrias, and with foundry mark Susse Frères éditeurs, Paris
58 cm. high

Exhibition
Exposition Universelle of 1900, an example with two patinas illustrated in the exhibition catalogue,
Liège, 1903

Bibliography
Illustrated in the Susse Frères catalogues,
1905 and 1910
Les bronzes du XIXème, P. Kjellberg, Éd. de l'amateur 2005, p.50
Bronzes Sculptors & founders 1800-1950, H. Berman, Abage publishers, 1977 tome 3 n. 1387 p. 375

JULES DESBOIS – ADRIEN-AURELIEN HEBRARD – “DANSE” OR “FEMME NUE A L’ÉCHARPE”, 1906

“DANSE” OR “FEMME NUE A L’ÉCHARPE”, 1906
Bronze sculpture; lost wax cast by Hébrard
Signed
34.3 cm. high

A similar example in terracotta at the musée d’Orsay, inv. n. RF3199
Model in plaster and tissue, Zimmerli Art Museum, New Jersey, USA

Exhibition
1914, Musée Galliéra, Exposition de la statuette et du meuble qui l’accompagne

Bibliography
Musée d’Orsay. Catalogue sommaire illustré des sculptures, similar example in terracotta illustrated p. 142, n. RF3199
Breaking the Mold-Sculpture in Paris from Daumier to Rodin, Edited by Phillip Dennis Cate,
published by the Jane Voorhees Zimmerli Art Museum, Rutgers, The State University of New Jersey, ill. p. 67, n°140,
October 23, 2005-March 12, 2006

PIERRE-FELIX FIX-MASSEAU – “FEMME AUX RUBANS”, CIRCA 1900

Gilt bronze sculpture on a carved stone
Signed
43 cm. high
With the base: 53 cm.

Exhibition
Société nationale des Beaux-Arts, Paris, 1901
Salon d’Automne, 1905

Bibliography
L’Art Décoratif, March 1900, ill. p. 232, 233 (patinated plaster)
Art et Décoration, July 1901, ill. p. 12

AUGUSTE SEYSSES – “PHRYNE”, CIRCA 1900

“PHRYNE”, CIRCA 1900
Bronze with a black patina
Signed, bearing foundry mark and numbered 57159 7
58 cm. high

Exhibition
Société des Artistes Français, 1899, n. 3927

Bibliography
Art et Décoration, September 1899, ill. p. 82

FRANCOIS-RUPERT CARABIN – “LOIE FULLER” SCULPTURE, CIRCA 1900

“LOIE FULLER” SCULPTURE, CIRCA 1900
Light brown patinated bronze heightened in red
Signed and numbered E12
23 cm. high

Exhibition
Société Nationale des Beaux-Arts, Paris, 1897, 1899
Salon de la Libre Esthétique, Bruxelles, 1897, cat. n.75 to 80
Austellung der Vereinigung Bildender KÜnstler Österreichs, Vienne, 1898
Exposition Universelle, Paris, 1900, n.90 (cat.)
Le décor de la vie sous la IIIème République, Pavillon de Marsan, 1933, n.847 (cat.)
Musée Galliéra, Rupert Carabin, 1934-1935, n. 49 (cat.)
L’Oeuvre de Rupert Carabin, Galerie du Luxembourg, Paris, 1974, n. 75 & 76 (cat.)
Loïe Fuller : Magicien of light, Virginia Museum, Richmond, 1979, cat. n.11-16, ill. p. 46-47
François-Rupert Carabin, Musée d’Art Moderne de Strasbourg and Musée d’Orsay, 1993, ill. p. 72 & 73 (cat.), n.30 and 34

Bibliography
Catalogue de la Société Nationale des Beaux-Arts, 1897
La Gazette des Beaux-Arts, 1897, p. 247
G. Geffroy, la Vie Artistique 1897, p. 378
Ver Sacrum, n. 56, May-June 1898 and n.9, September 1898
C. Saunier Rupert Carabin, La Revue d’Art, n.11, January 1900, p. 161 to 168
G. Coquiot Biographies Alsaciennes X, François Rupert Carabin, Revue Alsacienne Illustrée, 1901, p. 146
Catalogue de vente Collection A. Alexandre, 1903, n.150 to 156 (Danseuse Serpentine)
G. Coquiot Les figurines de Carabin, l’Art Décoratif, January 1907, p. 25 à 30
Catalogue of the exhibition Le décor de la vie sous la IIIème République de 1870 à 1900, Pavillon de Marsan 1933
Catalogue of the exhibition Carabin au musée Galliéra 1934-1935
Catalogue of the exhibition L’Oeuvre de Rupert Carabin, Galerie du Luxembourg, 1974, p. 171 & 172

FRANCOIS-RUPERT CARABIN – “LOIE FULLER” SCULPTURE, CIRCA 1900

“LOIE FULLER” SCULPTURE, CIRCA 1900
Light brown patinated bronze heightened in red
Signed, numbered F8 and bearing the foundry mark FJ
18.5 cm. high

Exhibition
Société Nationale des Beaux-Arts, Paris, 1897 & 1899
Salon de la Libre Esthétique, Bruxelles, 1897, cat. n.75 – 80
Austellung der Vereinigung Bildender KÜnstler Österreichs,
Vienne, 1898
Exposition Universelle, Paris, 1900, n. 90 (cat.)
Le décor de la vie sous la IIIème République,
Pavillon de Marsan, 1933, n. 847 (cat.)
Musée Galliéra Rupert Carabin, 1934-1935, n. 49 (cat.)
L’Oeuvre de Rupert Carabin
, Galerie du Luxembourg, Paris, 1974, n. 79 (cat.)
Loïe Fuller: Magicien of light
, Virginia Museum, Richmond, 1979, cat. n.11-16, ill. p. 46-47
François-Rupert Carabin
, Musée d’Art Moderne de Strasbourg and Musée d’Orsay, 1993, repr. p. 72, 73 (cat.) n. 30, 34

Bibliography
Catalogue de la Société Nationale des Beaux-Arts, 1897
La Gazette des Beaux-Arts, 1897, p. 247
G. Geffroy, la Vie Artistique 1897, p. 378
Ver Sacrum, n°56, may-june 1898 et n. 9, september 1898
C. Saunier Rupert Carabin, La Revue d’Art, n°11, january 1900, p. 161 to p. 168
G. Coquiot Biographies Alsaciennes X, François Rupert Carabin, Revue Alsacienne Illustrée, 1901, p. 146
Catalogue de vente Collection A. Alexandre, 1903, n. 150 – 156 (Danseuse Serpentine)
G. Coquiot Les figurines de Carabin, l’Art Décoratif, janvier 1907, p. 25 à 30
Catalog of the exhibition Le décor de la vie sous la IIIème République de 1870 à 1900, Pavillon de Marsan, 1933
Catalog of the exhibition Carabin au musée Galliéra, 1934-1935
Catalog of the exhibition L’Oeuvre de Rupert Carabin, Galerie du Luxembourg, 1974, p. 175

FRANCOIS-RUPERT CARABIN – “DANCER WITH SNAKES”, 1905-1906

“DANCER WITH SNAKES”, 1905-1906
Patinated bronze
Signed, dédicated St Edmond / Le Personnel de la Maison / Laussedat / à leur patron and dated 1906
23.3 cm. high

Another example is part of the collection of the Musée de l’Ancienne Douane, Strasbourg and another
one is part of the Silverman Collection, New York

Exhibition
Société Nationale des Beaux-Arts, Paris, 1906
Musée Galliera, Exposition Carabin, 1934-1935

Bibliography
Catalogue de la Société Nationale des Beaux-Arts, 1906
La Revue Théâtrale, April 1906, ill. p. 1452
Catalogue de l’exposition Carabin, Galliera Museum 1934-1935
L’œuvre de Rupert Carabin, Galerie du Luxembourg, 1974, ill. p. 192, n.104

EDGAR WILLIAM BRANDT – IMPORTANT VASE, CIRCA 1910

IMPORTANT VASE, CIRCA 1910
Patinated bronze with seaweed motif
50 cm. high; 25 cm. wide

Exhibition
Salon des Artistes Français, Paris, 1 May – 30 June 1910

Bibliography
Joan Kahr, Edgar Brandt, Master of Art Déco Ironwork, Harry N. Abrams Inc. Publishers, New York, 1999, p. 37
L’Art Décoratif aux Expositions des Beaux-Arts, Librairie d’Art Décoratif, Armand Guérinet, editor, pl. 56

MAURICE BOUVAL – THIEBAUT FRERES, FUMIERE and GAVIGNOT – PAIR OF CANDELABRAS “IRIS” OR “REVE ET OBSESSION” CIRCA 1900

PAIR OF CANDELABRAS “IRIS” OR “REVE ET OBSESSION” CIRCA 1900
Figural gilt bronze; the base in green onyx
Signed, and stamped with foundry mark
54.6 cm. high

Exhibition
Salon des Artistes Français, 1898, for a variation of the design with two branches in silver, probably executed by Falize
Salon du Mobilier, Paris, 1905

Bibliography
Revue des arts décoratifs, 1898, inset plate p. 170, for a variation of the design with two branches
Les bronzes, l’orfèvrerie, la bijouterie au Salon du Mobilier de 1905, pl. 194: candélabre Iris
edited by Thiébaut, Fumière & Cie,
avenue de l’Opéra
A. Duncan, Art Nouveau & Art Deco Lighting, Simon & Schuster, New York, 1978, pl. XXIX
Macklowe Gallery, Dynamic Beauty, ill. p. 77