STOLTENBERG LERCHE Hans (1867-1920)

Showing all 3 results

HANS STOLTENBERG LERCHE – COUPE, CIRCA 1900

COUPE, CIRCA 1900
Enamelled grès with metallic reflections
Central design of a medallion with an ocher female profile
The side of the plate is decorated with blue, green and purple flowers
Signed with the seal and Saint-Lerche
Diameter: 20 cm.

Bibliography
“En Norvège, la note originale est donnée par M. Lerche, qui expose des plats, des vases, des coupes d’une facture très large et très osée, où le décor arrive même parfois à confusion. Mais l’artiste est un chercheur ; des sculptures très nerveusement modelées, des plateaux ou des corbeilles d’étain montrent son activité et son intelligence de l’ornement. Il a même inauguré quelques essais curieux de motifs de décoration céramique, où la fonte de métal s’unit aux incrustations d’émaux”, Alexandre Sandier La Céramique à l’Exposition (de 1900), Art et Décoration, vol. I, 1901, p.54 and p. 55
At the Société Nationale des Beaux-Arts of 1910, Hans Stoltenberg Lerche exhibits a plate in ceramic decorated with a head
Paul Arthur, French Art Nouveau Ceramics: An Illustrated Dictionary, Norma éditions, 2015, ill. p. 350

HANS STOLTENBERG LERCHE – IMPORTANT COUPE, CIRCA 1905-1906

IMPORTANT COUPE, CIRCA 1905-1906
Patinated copper and bronze
The stem featuring an aquatic shrub trunk on the top of which is inserted a semi-precious stone
The base in the shape of roots with an inlaid mother-of-pearl stone
The bowl is in repoussé patinated brown and red copper with two carpes
Signed H. ST. Lerche

35.6 cm. high
Diameter of the bowl: 30 cm.

In 1903, Hans Stoltenberg Lerche exhibited at the Société Nationale des Beaux-Arts a vase in copper, bronze and semi-precious stones decorated with chameleons. The following year, he exhibited a “Jardinière Poissons”. In 1905, he exhibited a “Coupe Poissons” and in 1907 a “Coupe cuivre repoussé et pierreries”, no. 2556. His dinanderies are obviously unique pieces and almost impossible to find nowadays

Exhibition
SNBA 1907, n. 2556

Bibliography
” Dans ses gobelets, cornets, vases, M. Saint-Lerche copie avec peut-être trop de fidélité des formes exceptionnelles de la flore, enroulement de feuilles, nodosité de plantes marines,
et il déconcerte un peu “. Gustave Kahn, preface in L’Art Décoratif aux Expositions des Beaux-Arts, 1ère série, 1905, Armand Guérinet, editeur
L’Art Décoratif aux Expositions des Beaux-Arts, 1905, 1ère série, pl. 106 et 107 : Illustration of few pieces with a similar design
The International Studio, 15 December 1906, pp. 273 to 274: Similar piece exhibited by the artist at the Milan International exhibition in 1906 and which disappeared after a fire destroyed the pavilion
Geneviève Coste, Style 1900 – Style 1925, Connaissance des Arts, numéro de Noël 1966, article on the Nourhan Manoukian’s collection, ill. p. 129 (mistakenly attributed to Raoul Larche).
Laurence Buffet-Challié, Le Style Moderne, Baschet et Cie, Paris, n.d. ill. page 157, ill. 3 (mistakenly attributed to Raoul Larche)

Provenance
Nourhan Manoukian’s collection, Paris