Showing 1–24 of 133 results

GEORGES BARBOTEAUX – VASE, CIRCA 1900

VASE, CIRCA 1900
Bronze with a medal patina, design of three beetles with spread wings and inlay of silver pastilles
Signed in full letters and bearing the monogram of the artist
Height: 30 cm.

HENRI HUSSON – LARGE POT, CIRCA 1904

LARGE POT, CIRCA 1904
Patinated copper, precious metal applications and inlay
Edited by A. A. Hébrard, Paris, France
Underside incised H Husson and impressed A HEBRARD/PARIS
26.8 x 32 x 30 cm.

VICTOR PROUVE – “LA DANSE DU VENTRE, SCENE DE HAREM”, 1892

“LA DANSE DU VENTRE, SCENE DE HAREM”, 1892
Fire engraved wood panel with gold and silver highlights
Signed lower left and dated 1892
160.5 x 58.5 cm.
With the frame: 170 x 69 cm.

Exhibition
Roger Marx, un critique aux côtés de Gallé, Monet, Rodin, Gauguin..., Nancy, musée des Beaux-Arts,
musée de l’Ecole de Nancy, 6 May-28 August 2006, ill. p. 191, n. 110 in the exhibition catalogue
Victor Prouvé 1858-1945, Musée des Beaux-Arts, Nancy, 17 May-21 September 2008, ill. p. 147, n. 30 in the exhibition catalogue

Bibliography
Victor Arwas, Art Nouveau: The French Aesthetic, Andreas Papadakis publisher, 2002, ill. p. 169

Provenance
Collection of Mr Solvay, acquired directly from Victor Prouvé for 450 francs

LOUIS HESTAUX – TRAY, CIRCA 1900

TRAY, CIRCA 1900
Carved pearwood in the shape of a tree with foliage and branches above leaves and fruits
Signed
43 cm. long

Together with Victor Prouvé, Louis Hestaux was Emile Gallé’s closest collaborator

ABEL LANDRY – COLIN & CIE. – TRAY, CIRCA 1900

TRAY, CIRCA 1900
Silvered bronze, decorated with foliage. Handles in the shape of snakes
Signed A Landry and Colin

67 cm. long

Exhibition
Salon de 1903

Bibliography
L’Art Décoratif aux Expositions des Beaux-Arts, 1903, Armand Guérinet éditeur, ill. pl. 187

JULES HABERT DYS – FERNAND POISSON – GASKET IN BRONZE, SILVER AND GOLD, 1906

GASKET IN BRONZE, SILVER AND GOLD, 1906
Signed and dated 1906
Bearing the hallmark of Fernand Poisson

46 x 36 x 17 cm.

The National Archives (A. N. F21 4314) mention the desire of the State to acquire this work:
1907: Coffret en argent exposé au SAF de 1906 mais impossible pour l’État de l’acheter

Bibliography
” M. Habert-Dys présente cette année encore une belle collection de pièces d’orfèvrerie, vases, coffrets, d’une belle réalisation et d’une conception curieuse. Son grand coffret est d’une très belle matière, d’une parfaite exécution ; mais la sensation de deux insectes gigantesques, parfaitement ornemanisés d’ailleurs, est un peu pénible. Il y a là, je crois, pour le décorateur, un écueil à éviter. Pourquoi employer dans le décor, et surtout à une aussi grande échelle, des bêtes que beaucoup qualifient de repoussantes, et qui provoquent en effet, chez beaucoup, un effet de répulsion ? Je sais bien que la construction anatomique de ces insectes, leur structure et leurs détails sont tentants pour l’artiste ; je reconnais avec plaisir que M. Habert-Dys en a tiré un admirable parti ; mais je reste convaincu que s’ils eussent été remplacés par d’autres motifs plus aimables, le coffret eut séduit, beaucoup plus qu’il ne le fait, certaines personnes attachant une importance, exagérée sans doute, au sentiment pénible produit par certains animaux.
Dans le porte-bouquet et dans le petit pot que nous reproduisons ici (page 193), cette critique n’a pas de prise. L’insecte employé se confond d’avantage dans l’ornementation, est d’un aspect plus rassurant, pourrait-on dire, et l’artiste en a tiré un excellent parti. Les orfèvreries de M. Habert-Dys sont d’un sentiment bien personnel et fort intéressantes “.
M. P.- Verneuil, Les Arts Décoratifs aux Salons de 1906, Art et Décoration, June 1906, pp. 192 & 193

” Habert-Dys nous étonne un peu avec ses très gros grillons se battant sur un coffret de bronze aux artistiques ciselures, mais se révèle maître es-métal avec un grand vase de bronze patiné sombre, décoré de coulées d’or qui rappellent les meilleurs flammés de Carriès “.
Prince B. Karageorgevitch, Les objets d’art au Salon des Artistes français, L’Art Décoratif, July 1906, p. 14

Exhibition
Salon de la Société des Artistes Français, Paris, 1906

Private collection

HANS STOLTENBERG LERCHE – IMPORTANT COUPE, CIRCA 1905-1906

IMPORTANT COUPE, CIRCA 1905-1906
Patinated copper and bronze
The stem featuring an aquatic shrub trunk on the top of which is inserted a semi-precious stone
The base in the shape of roots with an inlaid mother-of-pearl stone
The bowl is in repoussé patinated brown and red copper with two carpes
Signed H. ST. Lerche

35.6 cm. high
Diameter of the bowl: 30 cm.

In 1903, Hans Stoltenberg Lerche exhibited at the Société Nationale des Beaux-Arts a vase in copper, bronze and semi-precious stones decorated with chameleons. The following year, he exhibited a “Jardinière Poissons”. In 1905, he exhibited a “Coupe Poissons” and in 1907 a “Coupe cuivre repoussé et pierreries”, no. 2556. His dinanderies are obviously unique pieces and almost impossible to find nowadays

Exhibition
SNBA 1907, n. 2556

Bibliography
” Dans ses gobelets, cornets, vases, M. Saint-Lerche copie avec peut-être trop de fidélité des formes exceptionnelles de la flore, enroulement de feuilles, nodosité de plantes marines,
et il déconcerte un peu “. Gustave Kahn, preface in L’Art Décoratif aux Expositions des Beaux-Arts, 1ère série, 1905, Armand Guérinet, editeur
L’Art Décoratif aux Expositions des Beaux-Arts, 1905, 1ère série, pl. 106 et 107 : Illustration of few pieces with a similar design
The International Studio, 15 December 1906, pp. 273 to 274: Similar piece exhibited by the artist at the Milan International exhibition in 1906 and which disappeared after a fire destroyed the pavilion
Geneviève Coste, Style 1900 – Style 1925, Connaissance des Arts, numéro de Noël 1966, article on the Nourhan Manoukian’s collection, ill. p. 129 (mistakenly attributed to Raoul Larche).
Laurence Buffet-Challié, Le Style Moderne, Baschet et Cie, Paris, n.d. ill. page 157, ill. 3 (mistakenly attributed to Raoul Larche)

Provenance
Nourhan Manoukian’s collection, Paris

SUGAR SPOON, SUGAR TONG – CIRCA 1900

EUGENE-ALFRED LELIEVRE – SUGAR SPOON, CIRCA 1900
Melted and chased silver with a design of leaves. The handle in the shape of foliage
Modern fitted box
18.6 cm. long

Exhibition
Société des Artistes Français, Paris, 1904

LOUIS MATHEY – SUGAR TONG, CIRCA 1900
Silver representing a stylised squid
Signed
15.8 cm. long
Box of: Louis Mathey
Joaillier
14 rue Sainte Anne
Paris

GEORGES BARBOTEAUX – VASE, CIRCA 1908

VASE, CIRCA 1908
Bronze with a design of pine cones
Signed
7.8 cm. high; 11 cm. diameter

In 1908, the French State acquired a small vase in bronze with a design of pine cones,
exhibited at the Salon des artistes français. At the same salon the following year,
Barboteaux exhibited small vases in bronze decorated with ears of barley, one of which was purchased
by the musée des Arts décoratifs, and another decorated with pine cones illustrated in Art et Décoration.
Ha also exhibited an inkwell “coiffé d’une pomme de pin stylisée, de composition assez curieuse”.

Exhibition
Société des Artistes Français, Paris, 1909

Bibliography
M.-P. Verneuil, Les Objets d’Art aux Salons in Art et Décoration, July 1909, page 59: Illustration of a small bronze vase decorated with pine cones, more elongated, exhibited in the Salon d’Automne de 1909.

ALPHONSE DEBAIN – ADOLPHE TRUFFIER – SERVING SET, CIRCA 1900

SERVING SET, CIRCA 1900
Silver comprising:
12 spoons, 12 forks, 12 dessert knives. Decor of ginko flowers.
Modern fitted box
With silversmith and French Minerva mark
Extra: 3 spoons, 2 forks, 2 knives

Bibliography
David Allan, Le couvert et la coutellerie de table française au XIXème siècle, éditions Faton, 2007, a serving set ill. p. 50, n. 31

RUPERT CARABIN – “LA DANSE”

“LA DANSE”
Two-sided bronze medal
Numbered 102
Edited by la Société des Amis de la Médaille Française
4.9 cm. diameter

Exhibition
Société nationale des Beaux-Arts, Paris 1902
L’Oeuvre de Rupert Carabin, Galerie du Luxembourg, Paris, 1974, cat. n. 136

Bibliography
G. Coquiot, Biographies Alsaciennes X, François Rupert Carabin, Revue Alsacienne Illustrée, 1901, ill. pp. 145-149
P. Gsell, Rupert Carabin, La Contemporaine, January 25, 1902, ill. p. 372
L’Art Décoratif aux expositions des Beaux-Arts, 1902, tom I, pl. 51
Société des Amis de la médaille française, annuaire de 1902, ill. pl. V

PIERRE ROCHE – “LOIE FULLER”, 1900

“LOIE FULLER”, 1900
Magnificent and rare two-sided medal in silver
From an edition of 109
Representing Loie Fuller on one side and flowers on the other side. A verse of Baudelaire is inscribed: UN ÊTRE QUI N'ETAIT QUE LUMIERE OR ET GAZE
Signed PR
7.2 cm. diameter

ALEXANDRE-LOUIS-MARIE CHARPENTIER – TWO-SIDED COMMEMORATIVE MEDALLION

TWO-SIDED COMMEMORATIVE MEDALLION
Silver, for la Société des Amis de la Médaille Française
Signed with the monogram of the artist and numbered 48
6.7 x 7.3 cm.
A similar example in bronze is to be found at the Musée d’Orsay, MEDOR 268

Exhibition
Salon de 1902
Hôtel de la Monnaie, La Médaille en France de Ponscarme à la fin de la Belle Epoque, June to September 1967, n. 151, pp. 24 & 26

Bibliography
Art et Décoration, January 1902, p. 54
L’Art Décoratif aux Expositions des Beaux-Arts, 1902, tome I, pl. 75