Showing 1–24 of 43 results

EDWARD COLONNA – ART NOUVEAU BING – TABLE LAMP, CIRCA 1901

TABLE LAMP, CIRCA 1901
Metal, four waterleaf in relief on the base
Signed
48 cm. high

Exhibition
Dr. Martin Eidelberg, E. Colonna, Dayton Art Institute, 1984, fig. 1, p.47, n°99, p. 86 in the exhibition catalogue

Bibliography
” Une lampe de ” L’Art Nouveau Bing “, dont le modèle a été donné par M. Colonna, ainsi qu’une autre, composée par M. Paul Follot pour la Maison Moderne, sont des lampes de table ou de bureau, à foyer caché par un abat-jour. On trouvera dans celle de M. Colonna une très grande grâce. La ligne se poursuit d’un jet depuis le pied jusqu’au sommet, accentuée par des épanouissements de feuilles, et s’arquant pour suspendre l’abat-jour de soie moulé sur des côtes en spirale “. L’Art Décoratif, March 1903, ill. p. 80
Renate Ulmer, Art Nouveau Symbolismus und Jugendstil in Frankreich, Arnoldsche, 1999, ill. p. 133, n°113

EDWARD COLONNA – ART NOUVEAU BING – TABLE LAMPS, CIRCA 1901

TABLE LAMPS, CIRCA 1901
Metal, four waterleaf in relief on the base.
Signed
48 cm. high

Exhibition
Dr. Martin Eidelberg, E. Colonna, Dayton Art Institute, 1984, fig. 1, p.47, n°99, p. 86 in the exhibition catalogue

Bibliography
” Une lampe de ” L’Art Nouveau Bing “, dont le modèle a été donné par M. Colonna, ainsi qu’une autre, composée par M. Paul Follot pour la Maison Moderne, sont des lampes de table ou de bureau, à foyer caché par un abat-jour. On trouvera dans celle de M. Colonna une très grande grâce. La ligne se poursuit d’un jet depuis le pied jusqu’au sommet, accentuée par des épanouissements de feuilles, et s’arquant pour suspendre l’abat-jour de soie moulé sur des côtes en spirale “. L’Art Décoratif, March 1903, ill. p. 80
Renate Ulmer, Art Nouveau Symbolismus und Jugendstil in Frankreich, Arnoldsche, 1999, ill. p. 133, n°113

EMILE GALLE – IMPORTANT LAMP, CIRCA 1900

IMPORTANT LAMP, CIRCA 1900
Triple glass with metallic powder inclusions with a design of butterflies on the shade on a arborescent landscape. Fired polished and hammered
The mount in patinated bronze
Etched signature

70 cm. high
Diameter of the shade: 40.5 cm.

MAX BLONDAT – “LA VAGUE”, 1902-1903

“LA VAGUE”, 1902-1903
Rare pair of gilt bronze and moonstone table lamps, original patina.
Signed.
Height: 49 and 42 cm.

Exhibition
Salon de la Société des Artistes Français, Paris, 1903.
Exposition de l'Habitation, Grand Palais, Paris, 1904. Stand de la maison Diot.

Bibliography
L'Art Décoratif aux Expositions des Beaux-Arts, 1903, premier volume, Armand Guérinet, éditeur, Librairie d'Art Décoratif, Paris, reproduit planche 90.
L'Art Décoratif, août 1904, repr. p. 17.
Victor Arwas, Art Nouveau: The French Aesthetic, Andreas Papadakis Publisher, London, 2002, ill. p. 279

GEORGES DE FEURE – ART NOUVEAU BING – RARE PAIR OF CANDLESTICKS, CIRCA 1900

RARE PAIR OF CANDLESTICKS, CIRCA 1900
Bronze with a brown patina
Bearing the Art Nouveau Bing store label
43 cm. high

Bibliography
L’Art appliqué, 1904-1905, H. Laurens éditeur, ill pl. 23
Ian Millman, Georges de Feure Maître du Symbolisme et de l’Art Nouveau, éditions ACR, Paris 1992, ill. p. 172
Ian Millman, Georges de Feure 1868-1943, Catalogue de l’exposition Van Gogh Museum, Amsterdam, ill. p. 87, n. 100

ALEXIS ANDRE – TABLE LAMP, CIRCA 1900

TABLE LAMP, CIRCA 1900
Bronze with a brown patina. The base is decorated with berries
Signed and marked I H F Fondeur Paris and COPYRIGHT BY A ANDRÉ. With foundry mark
53 cm. high

Exhibition
Salon des artistes français, Paris, 1903

Bibliography
L’Art Décoratif aux Expositions des Beaux-Arts, 1er volume, 1903, ill. pl. 77

GEORGES DE FEURE – PAIR OF CANDELABRAS, CIRCA 1900

PAIR OF CANDELABRAS, CIRCA 1900
Patinated bronze, each flower holder in Louis Comfort Tiffany glass and the shades after a model by L.C Tiffany
50 cm. high

The original drawing of this design by Georges De Feure is kept in the Musée des Arts Décoratifs, Paris.
(See: Gabriel P. Weisberg, L’Art Nouveau Bing – Paris Style 1900, Harry N. Abrams, Inc., publishers, New York, 1986, p. 174, n. 34.)

Exhibition
Exposition Universelle, Paris, 1900 (Bing pavilion)
Georges de Feure 1868-1943, Musée Van Gogh, Amsterdam, 26 November 1993-13 February 1994, ill. p. 88 n. 103 in the exhibition catalogue
Georges de Feure – Du symbolisme à l’art nouveau (1890-1905), Musée départemental Maurice Denis, Saint-Germain-En-Laye and Fondation Neumann, Gingins, Switzerland, March-September 1995, p. 91, n. 109 in the exhibition catalogue

Bibliography
Art et Décoration, January 1901, ill. p. 87
L’Art Décoratif, April 1901, ill. p. 23
La Décoration Ancienne et Moderne, 10th year, ill. pl. 36

PAUL BRINDEAU DE JARNY – PAIR OF CANDLESTICKS, CIRCA 1900

PAIR OF CANDLESTICKS, CIRCA 1900
Chased and silvered melted bronze with a design of ivy
Signed
29 cm. high

Identical model at the Petit Palais, inv. OGAL 00136

Exhibition
Société des Artistes Décorateurs, Paris, 1904

Bibliography
Karin Blanc, Ferronnerie en Europe au XXème siècle, éditions Monelle Hayot, 2015, ill. p. 153

ALBERT DAMMOUSE – GILBERT RENE PEJAC – TABLE LAMP, UNIQUE, 1910

TABLE LAMP, UNIQUE, 1910
The base in copper; the shade in pâte d’émail with a decoration of leaves and butterflies in flight
27 cm. high
11 cm. diameter

At the Société Nationale des Beaux-Arts of 1910, Gilbert Pejac exhibited two table lamps in patinated copper with shades by Dammouse
The other was offered at Christie’s Geneva in 1993

Exhibition
Musée du verre de Conches, Conches en Ouche, Animal – Bestiaire de verre de la fin du XIX siècle à nos jours, 9 March-24 November 2019, ill. pp. 32, 33

Bibliography
Karin Blanc, Ferronnerie en Europe au XXème siècle, éditions Monelle Hayot, 2015, ill. p. 195

Provenance
Acquired from Dammouse nephews