Showing 25–47 of 47 results

ALEXIS ANDRE – TABLE LAMP, CIRCA 1900

TABLE LAMP, CIRCA 1900
Bronze with a brown patina. The base is decorated with berries
Signed and marked I H F Fondeur Paris and COPYRIGHT BY A ANDRÉ. With foundry mark
53 cm. high

Exhibition
Salon des artistes français, Paris, 1903

Bibliography
L’Art Décoratif aux Expositions des Beaux-Arts, 1er volume, 1903, ill. pl. 77

PAUL BRINDEAU DE JARNY – PAIR OF CANDLESTICKS, CIRCA 1900

PAIR OF CANDLESTICKS, CIRCA 1900
Chased and silvered melted bronze with a design of ivy
Signed
29 cm. high

Identical model at the Petit Palais, inv. OGAL 00136

Exhibition
Société des Artistes Décorateurs, Paris, 1904

Bibliography
Karin Blanc, Ferronnerie en Europe au XXème siècle, éditions Monelle Hayot, 2015, ill. p. 153

ALBERT DAMMOUSE – GILBERT RENE PEJAC – TABLE LAMP, UNIQUE, 1910

TABLE LAMP, UNIQUE, 1910
The base in copper; the shade in pâte d’émail with a decoration of leaves and butterflies in flight
27 cm. high
11 cm. diameter

At the Société Nationale des Beaux-Arts of 1910, Gilbert Pejac exhibited two table lamps in patinated copper with shades by Dammouse
The other was offered at Christie’s Geneva in 1993

Exhibition
Musée du verre de Conches, Conches en Ouche, Animal – Bestiaire de verre de la fin du XIX siècle à nos jours, 9 March-24 November 2019, ill. pp. 32, 33

Bibliography
Karin Blanc, Ferronnerie en Europe au XXème siècle, éditions Monelle Hayot, 2015, ill. p. 195

Provenance
Acquired from Dammouse nephews

FREDERIC BOUCHERON – EMILE GUILLAUME – LUCIEN HIRTZ – PAIR OF ‘’FLAMBEAUX’’ CANDLESTICKS, CIRCA 1900

PAIR OF ‘’FLAMBEAUX’’ CANDLESTICKS, CIRCA 1900
Fine-cut gilt silver, carved ivory and translucent enamel
Signed F. Boucheron and Emile Guillaume, with silversmith and French Minerva marks
32.5 cm. high

Unique exhibition piece
The design of the mount and the translucent enamels are by Lucien Hirtz

Exhibition
Exposition Universelle, Paris, 1900
L’Exposition des ivoires, Palais Galliera, June 1903
Exposition de la Maison Boucheron, described as ”Flambeaux. Statuettes d’ivoire”, by Guillaume
Boucheron 130 années de création et d’émotion, Institut de France, Musée Jacquemard – André, Paris, 16 September – 31 October 1988, n. 61 in the catalogue

Bibliography
Paul Vitry, L’Orfèvrerie à l’Exposition (de 1900), Art et Décoration, December 1900, p. 174 :”…et des chandeliers qui sont de véritables bijoux composés de petites figurines d’ivoire et d’une corolle d’émaux formant bobèche”
Victor Champier, Les Industries d’Art à l’Exposition Universelle de 1900, Paris, Bureaux de la Revue des Arts Décoratifs, 1902, Tome II, a candlestick is ill. p. 180 “Porte-bougie en argent, figure ivoire” (M. Boucheron, orfèvre)
“De Guillaume aussi, étaient les deux petites figures d’ivoire enlacées par un roseau qui se terminait par une fleur en émail translucide servant de bobèche à des flambeaux”, Ministère du Commerce, de l’Industrie, des Postes et des Télégraphes – Exposition Universelle de 1900 à Paris – Rapports du Jury international – Classe 94 Orfèvrerie, Paris, Imprimerie nationale, 1902, p. 61
“Moins ambitieux et plus heureux sont MM. Boucheron et Vever. Dans la vitrine du premier on peut voir deux flambeaux, ivoire et émail, sculptés par M. Guillaume et une jolie pendule, où l’ivoire s’allie à l’or et à l’émail ; le second présente une broche et un pendant de cou, composés par Grasset. Ces deux bijoux sont déposés aux pieds d’une élégante ” Phryné “, signés de M. Scailliet.” Charles Saunier, L’ivoire au musée Galliéra, L’Art Décoratif, July 1903, p. 57
Exposition Universelle, Paris, 1900.
L’Exposition des ivoires, musée Galliéra, June 1903, vitrine n°13. Maison Boucheron exhibition, described as “Flambeaux. Statuettes d’ivoire, par Guillaume”
Boucheron 130 années de création et d’émotion, Institut de France, musée Jacquemard-André, Paris 16 September – 31 October 1988, n. 61 in the exhibition catalogue

FRENCH – LOUIS MAJORELLE – “FEMME AUX IRIS”, A PAIR OF WALL SCONCES DESIGNED FOR THE RESTAURANT LUCAS CARTON, CIRCA 1902

“FEMME AUX IRIS”, A PAIR OF WALL SCONCES DESIGNED FOR THE RESTAURANT LUCAS CARTON, CIRCA 1902
Gilt and chased bronze, the petals of the iris in hammered copper
96.5 cm. high
39.5 cm. wide

Lucas Carton is one of the first gourmet restaurants in Paris. Located on the prestigious Place de la Madeleine,
it is famous for its exceptional Art Nouveau interior designed by Louis Majorelle at the turn of the 20th century

The pair of appliques we are offering was acquired from the Benedict Silverman Collection, New York

Bibliography
Fin de siècle masterpieces from the Silverman collection, New York, 1989, one wall-light illustrated p. 180, n. 90

CAMILLE COLOT – TABLE LAMP, CIRCA 1909

TABLE LAMP, CIRCA 1909
Wrought iron; the original shade in carved horn
Signed
53 cm. high

Exhibition
Salon des Artistes Français, Paris, 1909

Bibliography
L’Art Décoratif aux Salons de 1909, Librairie d’Art Décoratif, Armand Guérinet éditor, ill. pl. 35-36

GEORGES DE FEURE – PAIR OF CANDLESTICKS, CIRCA 1900

PAIR OF CANDLESTICKS, CIRCA 1900
Gilt bronze
34 cm. high

Bibliography
George De Feure, Maître du symbolisme et de l’Art Nouveau, Ian Millman, 1992, ill. p. 172
George De Feure, du symbolisme à l’art nouveau (1890-1905), Musée départemental Maurice Denis Le Prieuré, 1995, ill. p. 90, n. 108
Renate Ulmer, Art Nouveau Symbolismus und Jugendstil in Frankreich, Arnoldsche, 1999, ill. p. 139, n. 122

EDOUARD-MARCEL SANDOZ – “SINGE” WALL-LIGHT, CIRCA 1910

“SINGE” WALL-LIGHT, CIRCA 1910
Patinated bronze
Signed E. M. Sandoz
40 cm. high

Concerning Edouard-Marcel Sandoz, the absence of a foundry mark indicates that it is a piece made for his personal use or for a special commission. The pieces intented for edition were cast by Susse or Valsuani (lately). Robecchi executed works only at the sculptor’s request from plaster casts

Bibliography
L’Art décoratif, May 1914, ill. p. 174
Félix Marcilhac, Sandoz sculpteur figuriste et animalier, ill. p. 390-391, n. 773