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GEORGES DE FEURE – PAIR OF CANDELABRA, CIRCA 1900

PAIR OF CANDELABRA, CIRCA 1900
Patinated bronze, each flower holder in Louis Comfort Tiffany glass and the shades after a model by Louis Comfort Tiffany
50 cm. high

The original drawing of this design by Georges De Feure is kept in the Musée des Arts Décoratifs, Paris. (See: Gabriel P. Weisberg, L’Art Nouveau Bing – Paris Style 1900, Harry N. Abrams, Inc., publishers, New York, 1986, p. 174, n. 34.)

Exhibition
Exposition Universelle, Paris, 1900 (Bing pavilion)
Georges de Feure 1868-1943, Musée Van Gogh, Amsterdam, 26 November 1993-13 February 1994, ill. p. 88 n. 103 in the exhibition catalogue
Georges de Feure – Du symbolisme à l’art nouveau (1890-1905), Musée départemental Maurice Denis, Saint-Germain-En-Laye and Fondation Neumann, Gingins, Switzerland, March-September 1995, p. 91, n. 109 in the exhibition catalogue

Bibliography
Art et Décoration, January 1901, ill. p. 87
L’Art Décoratif, April 1901, ill. p. 23
La Décoration Ancienne et Moderne, 10th year, ill. pl. 36

REMBRANDT BUGATTI – ADRIEN-AURELIEN HEBRARD – “STANDING BOY”, 1906

“STANDING BOY”, 1906
A rare, fine quality, early twentieth century bronze model of a “Standing Boy”.
Rich dark brown patina with reddy brown undertones.
This sculpture was cast in bronze by the lost wax process at the Hébrard Foundry, Paris in 1907.
Before casting it was signed, stamped and numbered in the wax, R. Bugatti, A.A. Hébrard, Cire Perdue, 3
44 cm. high
14 cm. length
16 cm. depth

RAOUL LARCHE – SIOT-DECAUVILLE – “LOIE FULLER”, CIRCA 1901

“LOIE FULLER”, CIRCA 1901
Rare pair of lamps in gilt bronze
Each lamp is signed. Numbered K471 for one lampe. Numbered K493 for the other lamp. With foundry mark
44.5 cm. high

Exhibition
Art Nouveau 1890-1914, Victoria and Albert Museum, London, n. 16.11 in the exhibition catalogue
Loïe Fuller danseuse de l’Art Nouveau, Nancy, Musée des Beaux-arts, May 17 – August 19, 2002,
ill. p. 122, n. 36 in the exhibition catalogue

Bibliography
Maison Siot-Decauville catalogue, ill. page 85
Patricia Bayer, Art Nouveau, Antiques World, October 1981, ill.page 24
Frederick R. Brandt, Late 19th and Early 20th Century Decorative Arts – The Sydney and Frances Lewis Collection in the Virginia Museum of Fine Arts, University of Washington Press, 1985, p. 47
Malcom Haslam, In the Art Nouveau Style, Thames and Hudson, New York, 1989, p. 35
Renate Ulmer, Art Nouveau Symbolismus und Jugendstil in Frankreich, Arnoldsche, 1999,
ill. p. 75, n. 63
Art Nouveau 1890-1914, V&A publications, 2000, p. 261

EUGENE LEFEBVRE – PRECIOUS BOX, CIRCA 1900

PRECIOUS BOX, CIRCA 1900
Chased silver with a design in light relief of foliage and fruits
With french Minerva mark and manufacturer’s mark
In is fitted box of the retailer Alfred Hamel
4.5 cm. high
8 cm. diameter

JULES PAUL BRATEAU – “HOUBLON ET ORGE” BEER SERVICE, CIRCA 1900

“HOUBLON ET ORGE” BEER SERVICE, CIRCA 1900
Pewter
Signed
The pitcher: 25 cm. high
The cups: 11.5 cm. high

Exhibition
SNBA 1901

Bibliography
Revue des Arts Décoratifs, 1897, p. 155 : the cup
Revue des Arts Décoratifs, 1901, p. 280. “L’exposition de M. Brateau mérite l’attention. On connait M. Brateau. Serf industriel, il a dû longtemps travailler dans les styles passés pour le plus grand profit de ses employeurs. Vient la création d’une section d’objets d’art, l’artiste qui est en lui se réveille, s’affirme.
Un des premiers il s’intéresse à l’étain. Mais l’empreinte des années de servage l’empêche tout d’abord d’être franchement moderniste. Cependant chaque œuvre nouvelle marque un progrès : défaite pour le passé, retour plus accentué à la nature. Cette année, et ce n’est pas la première, Briot et les renaissants sont complètement oubliés par M. Brateau libéré d’un passé pesant.
Son service à bière, en étain, empruntant ses éléments décoratifs aux produits qui entrent dans la composition de la bière – le houblon et l’orge – est d’une conception aussi heureuse que naturelle tant dans la forme que dans le décor. De plus, tout est calculé pour permettre la reproduction facile : point de ces creux, de ces reliefs, subtils, étranges, qui plaisent tant aux artistes et permettent des œuvres curieuses….”. (Charles Saunier : Opinions sur l’Art Décoratif du temps présent à propos des Salons de 1901, Paris, Editions de la Plume, 1902, pp. 22, 23)
L’Art Décoratif aux Expositions des Beaux-Arts – Salons de 1901, 2ème série, Armand Guérinet, éditeur, ill. pl. 86
Art et Décoration, August 1901, the pitcher is illutrated p. 25
Revue des Arts Décoratifs, 1901, ill. p. 280

ALPHONSE DEBAIN – COFFEE AND TEA SERVICE, CIRCA 1900

COFFEE AND TEA SERVICE, CIRCA 1900
Siver with a decor of papyrus comprising:
A coffee pot, a tea pot, milk jug and sugar bowl. The tray in silvered metal
With French Minerva mark and silversmith mark
The tray: 60 x 44.5 cm.
The coffee pot: 24 cm. high

Exhibition
Exposition universelle, Paris, 1900

Bibliography
Art et Décoration, December 1900. The coffee pot and the milk jug are illustrated p. 167
Roger Marx, La Décoration et les Industries d’Art à l’Exposition Universelle de 1900, Delagrave éditeur, Paris 1901: The coffee pot and the milk jug are illustrated p. 67

FELIX BRACQUEMOND – ERNEST-EMILE CHAPLET – IMPORTANT ZOOMORPHIC PITCHER, CIRCA 1900

IMPORTANT ZOOMORPHIC PITCHER, CIRCA 1900
Grès; beige and brown glaze
Signed
34.5 cm. high

Bibliography
Compare with the models executed in glass for the Manufacture Nationale de Sèvres and illustrated in Gustave Kahn, La Verrerie – verrerie usuelle – la verrerie de table, Art et Décoration, December 1901, pp. 129 à 139
“….En France, Bracquemond donna ses soins à trouver quelques modèles de verrerie. Le principe de cette recherche, où il ne semble pas avoir persisté, semble avoir été d’appliquer à la verrerie quelques-unes des formes utilisées dans la céramique, et stylisées en vue de l’usage nouveau”

HENIN & CIE – CHRISTOFLE & CIE -THREE SILVER SERVICE PIECES MADE FOR SARAH BERNHARDT, 1880-1881

THREE SILVER SERVICE PIECES MADE FOR SARAH BERNHARDT, 1880-1881
A spoon; the handle in the shape of the letter B, with the engraved letters ERNH and ARDT and bearing the inscription QVAND MÊME and IXXO (for 1880)
Bearing the hallmark of Christofle
20.5 cm. long.

A spoon; the handle in the shape of the letter S, with engraved letters ARAH
With Hénin & Cie hallmark
20.7 cm. cm. long

A fork; the handle in the shape of the letter B, with the engraved letters ERNHARDT, bearing the inscription quand même and IXXI (for 1881)
With Hénin & Cie hallmark
20.7 cm. long

Exhibition
Sarah Bernhardt, The Art of High Drama, The Jewish Museum, New York, December 2, 2005 to April 2, 2006, p. 112, fig. 17

Bibliography
Sarah Bernhardt, The Art of High Drama, Yale University Press, 2005, ill. p. 112, fig. 17

JACQUES GRUBER – DAUM NANCY – “FRUCTIDOR” VASE, 1896

“FRUCTIDOR” VASE, 1896
After a drawing by Jacques Gruber
Acid-etched glass, finely wheel carved
Signed, titled, dated and with the Cross of Lorraine
27 cm. high

The title is taken from the name of the last month of the French Republican calendar, which represented
the “fruits that the sun gilds and ripens from August to September”.
The carved decoration of our vase shows multiple inspirations: Greek and Roman, Japanese art,
and German Expressionism. It can be compared with two other vases: “L’heure calme”.
“L’incantation crépusculaire”, 1895, in the Musées royaux d’Art et d’Histoire, Brussels,
and “Tristan et Yseult”, circa 1897, in the Musée des Beaux-Arts, Nancy.

Bibliography
Antonin Daum, A french Glass Worker of the 19th Century, The Artist, 1898, ill. p. 212
Janine Bloch-Dermant, L’Art du verre en France 1860-1904, éd. Denoël, 1974, ill. p. 140
Daum, cent ans de verre et de cristal, exhibition catalogue, musée des Beaux-Arts de Nancy,
1977, n. 40
Noël Daum, Daum Maîtres Verriers, éd. Edita, Lausanne, 1985, ill. p. 58
Félix Marcilhac, Connoisseur’s Choice, The Staste, n. 1, September-October 1990, ill. p. 75

Provenance
Formerly in the collection of Daum, Nancy

ADRIEN-AURELIEN HEBRARD – LUDOVIC JOSEPH FELIX VOULOT – “TRIADE ANTIQUE”

“TRIADE ANTIQUE”
Bronze with a black patina
Signed, with foundry mark and numbered 6
Original base by Hébrard in yellow sienna marble
24 cm. high
The base: 18 x 16.5 x 5 cm.

Exhibition
Société Nationale des Beaux-Arts, 1902: patinated plaster
Exposition internationale de Buenos Ayres, 1910, Hébrard collection
Exposition à la Galerie Hébrard, April 1911

Bibliography
L’Art Décoratif, July 1910, ill. p. 17

MATHIEU GALLEREY – PLATE, CIRCA 1903

PLATE, CIRCA 1903
Pewter with a design in relief of three gurnards
Bearing the monogram of the artist
34 cm. diameter

Exhibition
Société des Artistes Décorateurs, 1904, ill. p. 73
Société Nationale des Beaux-Arts, 1906

Bibliography
Catalogue de la première exposition du Salon des Artistes Décorateurs, 1904, ill. p. 73
Art et Décoration, March 1904, p. 92
L’Art Décoratif, 1906, p. 218. Roger de Félice p. 223 : “M. Gallerey a eu l’heureuse idée de faire exécuter en fonte d’étain, avec les modifications réclamées par cette matière nouvelle, son plat aux trois grondins, qui reste un des plus réussi; le résultat est excellent”

WALTER SPINDLER – “SARAH BERNHARDT INVOQUANT DIOTIMA”, 1908

“SARAH BERNHARDT INVOQUANT DIOTIMA”, 1908
Watercolor and pencil on paper
Monogrammed twice and dated 15 juin 1908
Bearing the inscription: Diva Sarah Bernhardt Musa Imperatrix a Diotima
A Diotima tous mes désirs, tous mes devoirs me viennent d’elle

18 x 24 cm.
With the frame: 53 x 47 cm.

Exhibition
Sarah Bernhardt, Espace Cardin, Paris, 31 March-30 May 1976, n. 119, ill. in color p. 43
Sarah Bernhardt, Munich, 1984.
Stars et monstres sacrés, Les dossiers du Musée d’Orsay, Orsay, Paris, 1987, ill. p. 62
Sarah Bernhardt, Musée des Beaux-Arts de Tourcoing, 1987, ill. p. 62
Sarah Bernhardt ou le divin mensonge, Bibliothèque Nationale, Paris, du 3 October-4 February 2001, ill. p. 113
Sarah Bernhardt The Art of high drama, The Jewish Museum, New York, 2 December-2 April 2006,
The Jewish Museum, Amsterdam, ill. p. 98
Sarah Bernhardt Et la femme créa la star, Petit Palais, 14 April-27 August 2023

Bibliography
Le Figaro Patrimoine, 11 May 2001, ill. p. 35
Sarah Bernhardt, The Art of High Drama, Yale University Press, 2005, ill. full color page p. 98

Provenance
Vente Sarah Bernhardt, Paris, 11-13 June 1923, sold 5.100 F.
Collection Michel de Bry
Vente Sarah Bernhardt et son époque, Maîtres Chayette & Cheval, Camard expert, 23 April 1997, lot 154
Collection Daniel Ladeuille.
Vente La Belle Epoque de Sarah Bernhardt, Théâtre de la Renaissance, Paris, Maître Binoche, lot 38

AMALRIC WALTER – DAUM NANCY – “ROUGIE DU SOIR” PANEL, CIRCA 1905

“ROUGIE DU SOIR” PANEL, CIRCA 1905
Pâte-de-verre glass
The wooden frame most probably by Louis Majorelle
37 x 44 cm.

Exhibition
L’Ecole de Nancy, 1889-1909, Art nouveau et industries d’art, Nancy, Galeries Poirel,
24 April-26 July 1999, ill. p. 294, n. 60 in the exhibition catalogue

Bibliography
Noël Daum, La pâte de verre, Editions Denoël, 1984, ill. p. 151
Victor Arwas, Art Nouveau: The French Aesthetic, Andreas Papadakis Publisher, London, 2002,
ill. p. 512

Provenance
Purchased directly from the Daum factory in 1994

FREDERIC BOUCHERON – FRANCIS PEUREUX – WINE PITCHER, CIRCA 1900

WINE PITCHER, CIRCA 1900
chased and repoussé silver featuring the head of a bearded Silenus over hide panelings
Vine leaves cover the body of the vessel as well as the end of the handle. Probably exhibited at the 1900 Exposition Universelle (see under bibliography).

Signed Francis Peureux and Boucheron Paris

Bibliography
Paul Vitry, L’Orfèvrerie à l’Exposition, Art et Décoration, December 1900, p. 170:
“M. Peureux a modelé aussi, soit pour des étains, soit pour de grands services d’argenterie exécutés
par M. Boucheron, des modèles ingénieux représentant des sujets de pêche ou de chasse”.

FREDERIC BOUCHERON – FRANCIS PEUREUX – “ALGUES ET COQUILLAGES”, 1901

“ALGUES ET COQUILLAGES”, 1901
Repoussé and chased silver-gilt, the decor with birds, shells and fishes amidst folliage
Signed Francis Peureux on the tray. Both are signed Boucheron Paris. With hallmarks of Frédéric Boucheron
The tray: 27 cm. long
The dish: 16 cm. diameter

Exhibition
Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts, 1901

Bibliography
Dish and tray, repoussé silver-gilt algues et coquillages
“M. Francis Peureux a exposé seulement une écuelle et son plateau en vermeil repoussé, mais ce sont deux pièces de choix, le fragment d’un service qui figurerait avec distinction sur la table la mieux servie et la mieux entourée”. Revue des Arts décoratifs, 1901, p. 278
“M. F. Peureux est un des premiers qui, dans les Salons du Champ de Mars, aient tenté de renouveler la forme et le décor de l’orfèvrerie. Il nous montrait cette année un plat couvert en vermeil, reposant sur un plateau, et qu’il intitulait modestement du nom d’écuelle, mais qui trouverait aisément dans le service de la table un emploi honorable.
“La décoration, ainsi que le galbe même de la pièce, est conçue avec beaucoup de goût et de sobriété” (Art et Décoration, 1901, vol. II, p. 50.)
Art et Décoration, August 1901, p. 28 : Dish and tray, silver-gilt. Société Nationale des Beaux Arts, 1901
L’Art Décoratif aux Expositions des Beaux-Arts, 1901, pl. 120 : Dish and tray, repoussé silver-gilt